Statut
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
§1
1. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
1) przedszkolu – należy przez to rozumieć
Przedszkole Publiczne Nr 10
47-225 Kędzierzyn-Koźle, ul. Władysława Broniewskiego 5
tel/fax. 77 488 63 80
2) statucie – należy przez to rozumieć: Statut przedszkola;
3) ustawie – należy przez to rozumieć:ustawę z dnia 7 września 1991 rokuo systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2572 ze zm.) oraz rozporządzenia wykonawcze do tej Ustawy;
4) Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców – należy przezto rozumieć: organy działające w Przedszkolu;
5) Wychowankach lub dzieciach – należy przez to rozumieć:dzieci przyjętei uczęszczające do Przedszkola i ich rodziców;
6) Nauczycielu – należy przez to rozumieć: nauczyciela, wychowawcęi innego pracownika pedagogicznego zatrudnionego w Przedszkolu;
7) Organie prowadzącym – należy przez to rozumieć:Miasto Gminę Kędzierzyn-Koźle reprezentowane przez Prezydenta Miasta i Gminy Kędzierzyn-Koźle;
8) Organie sprawującym nadzór pedagogiczny– należy przez to rozumieć:Opolskie Kuratorium Oświaty;
9) Rodzicach -należy przez to rozumieć:rodziców lub prawnych opiekunówwychowanków
ROZDZIAŁ II
OGÓLNE INFORMACJE O PRZEDSZKOLU
§2
1. Przedszkole Nr 10 w Kędzierzynie-Koźlu, zwane dalej przedszkolem jest placówką publiczną.
2. Pełna nazwa : Przedszkole Publiczne Nr 10 w Kędzierzynie-Koźlu,
1) Przedszkole prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
a) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności
b) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
2) Podstawową formą działalności przedszkola jest działalność wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńcza,
3) Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez:
a) Miasto Gmina Kędzierzyn-Koźle
3. Zespół Obsługi Oświaty i Wychowania w Kędzierzynie-Koźlu prowadzi obsługę przedszkola w zakresie:
1) finansowo-księgowym,
2) prowadzenie spraw dotyczących zatrudnienia i wynagradzania pracowników przedszkola zgodnie z decyzją dyrektora przedszkola,
3) prowadzenie inwestycji, remontów kapitalnych i bieżących przedszkola zgodnie z decyzja dyrektora przedszkola ,
4) planowanie i sprawozdawczość przedszkola.
4. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Kędzierzyn-Koźle.
5. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem prawuje Opolski Kurator Oświaty w Kędzierzynie-Koźlu.
ROZDZIAŁ III
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§3
1. Przedszkole realizuje cele i zadaniaokreślone w Ustawie o systemieoświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
2. Celem wychowania przedszkolnego jest:
1) Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2) Budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
3) Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
4) Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
5) Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6) Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych,
7) Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych,
8) Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
9) Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej,
10) Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
11) Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym angielskim poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki na dalszych etapach edukacyjnych;
12) Podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej.
3. Zadania przedszkola:
1) Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka poprzez:
a) diagnozowanie środowiska wychowanków, rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianie ich zaspakajania;
b) rozpoznawanie przyczyn trudności w wychowaniu i nauczaniu dziecka,
c) organizowanie różnorodnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
d) wspieranie dziecka uzdolnionego,
e) podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczo-dydaktycznego przedszkola i wspieraniu nauczycieli w tym zakresie,
f) prowadzenie edukacji pro zdrowotnej i promocji zdrowia wśród wychowanków i rodziców,
g) wspieranie dzieci w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci,
h) udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych, wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania, do indywidualnych potrzeb dziecka, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
i) wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
2) Zapewnienie opieki dzieciom odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola.
3) Zapewnienie warunków umożliwiających dzieciom osiągnięcie „gotowości szkolnej”.
4) Współdziałanie z rodziną (opiekunami) poprzez wspomaganie w wychowaniu dzieci i przygotowanie ich do nauki szkolnej poprzez:
a) pomoc w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęcia wczesnej interwencji specjalistycznej,
b) informowanie na bieżąco o postępach dziecka,
c) wspólne uzgadnianie z rodzicami kierunków i zakresu działań przedszkola,
d) umożliwienie rodzicom uczestnictwa w codziennym życiu przedszkola.
5) Umożliwienie dzieciom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej językowej i religijnej zgodnie z wolą rodziców poprzez:
a) wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, religijnej, historycznej i narodowej,
b) poszanowanie odrębności narodowych, językowych, etnicznych i religijnych,
c) inicjowanie poczucia tożsamości dziecka z wzorami i normami postępowania oraz uczenie współodpowiedzialności za własne zachowanie,
d) uznawanie prawa rodziców do religijnego wychowania dzieci poprzez organizowanie nauki religii na życzenie rodziców,
e) planowanie i organizowanie zajęć z wychowania patriotycznego i obywatelskiego ze zwróceniem uwagi na obchodzone święta narodowe,
f) współpraca z asystentem edukacji romskiej, udzielanie pomocy dzieciom romskim.
6) Prowadzenie działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie organizacji, metod pracy i programów.
4. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
1) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
2) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa – zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym,
3) stosuje w swych działaniach obowiązujące przepisy BHP i p.poż.,
4) współpracuje z poradnią psychologiczno – pedagogiczną i poradniami specjalistycznymi, zapewniając w miarę potrzeb konsultacje i pomoc.
5. Zadania przedszkola, są realizowane we współpracy z:
1) Rodzicami,
2) Nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola,
3) Poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi,
4) Innymi przedszkolami,
5) Podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
6. Szczegółową organizację udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznejoraz prowadzenia dokumentacji w tym zakresie określają odrębneprzepisy.
1) pomoc psychologiczno – pedagogiczna polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci oraz rozpoznawaniu ich indywidualnych możliwości psychofizycznych, a w szczególności:
a) z niepełnosprawności;
b) ze szczególnych uzdolnień;
c) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
d) z zaburzeń komunikacji językowej;
e) z chorób przewlekłych;
f) z sytuacji kryzysowej lub traumatycznej;
g) z zaniedbanie środowiskowego;
h) z trudności adaptacyjnych.
2) Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu udzielana jest z inicjatywy:
a) rodziców;
b) dyrektora przedszkola;
c) nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z dzieckiem;
d) poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej;
e) asystenta edukacji romskiej;
f) pracownika socjalnego;
g) asystenta rodziny;
h) kuratora sądowego.
3) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz w formie:
a) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
b) porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli;
c) zajęć rozwijających uzdolnienia.
4) Wszystkie formy świadczonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu są bezpłatne, a udział dziecka w zaplanowanych zajęciach w ramach jej realizacji, dobrowolny.
5) W przypadku stwierdzenia, ze dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej, osoby zainteresowane funkcjonowaniem dziecka w przedszkolu, informują o tym niezwłocznie wychowawcę.
6) W celu organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor przedszkola powołuje Zespół.
7) Na podstawie zaleceń Zespołu, dyrektor przedszkola ustala formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane, informując o tym rodziców lub prawnych opiekunów.
8) Zajęcia specjalistyczne organizowane w miarę potrzeby. Są to:
a) logopedyczne, organizowane dla dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują zakłócenia komunikacji językowej; liczba uczestników zajęć wynosi do 4 dzieci;
b) specjalistyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym i rewalidacyjnym, organizowane dla dzieci z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba uczestników zajęć wynosi do 10 dzieci.
9) Za zgodą organu prowadzącego, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, zajęcia specjalistyczne mogą być prowadzone indywidualnie
10) Porad dla rodziców i nauczycieli udzielają , w zależności od potrzeb nauczyciele posiadający przygotowanie do prowadzenia zajęć specjalistycznych.
11) Dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zespół wspierający, po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka, opracowuje indywidualny program edukacyjno- terapeutyczny (IPET) dostosowany do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych.
12) Program opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
13) Objęcie dziecka zajęciami dydaktyczno- wychowawczymi, specjalistycznymi wymaga zgody rodziców.
ROZDZIAŁ IV
ORGANY PRZESZKOLA
§4
1. Organami przedszkola są:
1) Dyrektor przedszkola,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Rada Rodziców.
§5
1. Dyrektor, któremu funkcję tę powierzył organ prowadzący, realizuje zadaniaokreślone ustawą, a w szczególności:
1) Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz:
a) przygotowuje arkusz organizacyjny i przedstawia go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu,
b) sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
c) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
d) powiadamia dyrektora szkoły w obwodzie której mieszka dziecko 5-letnie o spełnianiu przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.
e) może skreślić wychowanka z listy dzieci w przypadkach określonych w statucie,
f) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla wychowanków.
2) Sprawuje nadzór pedagogiczny we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:
a) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki;
b) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola;
c) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez: organizowanie szkoleń i narad, motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego, przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego przez dyrektora szkoły lub placówki nadzoru pedagogicznego.
3) Przewodniczy Radzie Pedagogicznej i realizuje uchwały Rady podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących:
a) wstrzymuje uchwały Rady Pedagogicznej niezgodne z przepisami prawa i powiadamiania o tym stosowne organy.
4) W wykonywaniu swoich działań współpracuje z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców i zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola podejmowanych decyzjach,
5) Dopuszcza do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego oraz zestaw programów po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną.
6) Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
a) zatrudnienia i zwolnienia nauczycieli oraz innych pracowników placówki,
b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola,
c) występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach o odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników placówki.
7) Zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy, zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp, p.poż.
8) W wykonaniu swoich zadań współpracuje z organami przedszkola, związkami zawodowymi, organami: prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny.
9) Zapewnia możliwość zapoznania się ze statutem pracownikom przedszkola i rodzicom.
§6
1. Rada Pedagogiczna, jest kolegialnym organem przedszkola.
2. Kompetencje i zadania Rady Pedagogicznej wynikają z Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, rozporządzeń wykonawczych i z Regulaminu Rady Pedagogicznej;
1) Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
2) W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
3) Rada Pedagogiczna działa na podstawie ustalonego przez siebie regulaminu.
4) Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
a) opracowanie i zatwierdzanie planów pracy przedszkola,
b) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu,
c) ustalenie organizacji i doskonalenia zawodowego nauczycieli,
d) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy wychowanków,
e) uchwalanie regulaminów przedszkola o charakterze wewnętrznym,
f) wyznacza swojego przedstawiciela do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola.
5) Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a) organizację pracy placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć,
b) projekt planu wykorzystania środków finansowych w ramach budżetu,
c) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
d) propozycje dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac,
e) zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
f) kandydatów na stanowisko dyrektora w trybie art.36a.,ust.4 ustawy o systemie oświaty,
g) wydaje opinię w przypadku powierzenia funkcji dyrektora na następną kadencję przez organ prowadzący,
h) wydaje opinię o pracy dyrektora w celu dokonania ocen pracy zawodowej,
i) wybiera przedstawiciela rady pedagogicznej do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny,
j) zestaw programów wychowania przedszkolnego , który do realizacji dopuszcza dyrektor.
6) Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu, albo jego zmiany i przedstawia do uchwalenia.
7) Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej członków.
8) Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego.
9) W przypadku w pkt 8 organ uprawniony do odwołania jest zobowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymanie wniosku.
10) Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste wychowanków, lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
a) Protokoły posiedzeń Rady Pedagogicznej sporządzane są w formie elektronicznej z wykorzystaniem technologii informatycznej i przechowywane zgodnie Instrukcją Archiwizacyjną Przedszkola Nr 10.
11) Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Pedagogicznej określa regulamin.
§7
1. Rada Rodziców jest organem społecznym, reprezentacją rodziców dzieciuczęszczających do przedszkola.
1) Kompetencje Rady Rodziców wynikają z ustawy z dnia 7 września 1991r o systemie oświaty oraz rozporządzeń wykonawczych do ustawy.
2) Rada Rodziców liczy po dwóch członków z każdego oddziału w przedszkolu.
3) W skład Rady Rodziców wchodzi co najmniej po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków danego oddziału, wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
a) jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic.
4) Uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa się w szczególności:
a) Wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady,
b) Szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rady rodziców oraz przedstawicieli rad oddziałowych
5) W posiedzeniach rady rodziców może uczestniczyć z głosem doradczym dyrektor przedszkola, a w roli obserwatora członkowie rady pedagogicznej.
6) Rada rodziców w ramach swoich kompetencji współpracuje z Dyrektorem i Radą Pedagogiczną.
7) Współdziała z nauczycielami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczych na dzieci przez rodzinę i przedszkole.
8) Na wniosek dyrektora przedszkola, rada może wyrazić opinię na temat dorobku zawodowego za okres stażu nauczyciela stażysty, nauczyciela kontraktowego i nauczyciela mianowanego.
9) Może występować z wnioskami do Rady Pedagogicznej, Dyrektora przedszkola, organu prowadzącego Przedszkole, organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw placówki,
a) szczególności uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną program wychowawczy, program profilaktyczny,
b) opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia przedszkola,
c) opiniuje projekt planu finansowego,
d) zgodę dyrektora przedszkola na działanie stowarzyszeń (z wyjątkiem partii i organizacji politycznych) na terenie przedszkola,
e) wyznacza swojego przedstawiciela do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola.
10) Uchwały i decyzje Rady Rodziców są jawne, podawane do wiadomości, z wyłączeniem niektórych spraw personalnych uznanych za poufne.
11) Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określa regulamin Rady Rodziców.
§8
1. Organy przedszkola są zobowiązane do współpracy, wspierania dyrektora, tworzenia dobrego klimatu przedszkola, poczucia współdziałania i partnerstwa, utrwalania demokratycznych zasad funkcjonowania przedszkola.
2. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
3. W sprawach spornych organy wypracowują wspólne stanowisko w drodze dyskusji i uzgodnień.
4. Sprawy sporne między organami rozstrzygane są w drodze negocjacji pomiędzy dyrektorem przedszkola, trzyosobowym zespołem wybranym przez Radę Rodziców Spośród jej członków i trzyosobowym zespołem wybranym przez Radę Pedagogiczną spośród jej członków na wspólnym zebraniu.
5. Od decyzji komisji przysługuje prawo odwołania do właściwych organów (prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny).
ROZDZIAŁ V
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§9
1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola.
2. Arkusz organizacji przedszkola zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną zatwierdza Organ Prowadzący.
3. W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
1) Liczbę dzieci i czas pracy poszczególnych oddziałów,
2) Liczbę pracowników pedagogicznych przedszkola, łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych oraz liczbę pracowników administracji i obsługi.
3) Ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
4) Wykaz kadry pedagogicznej w tym liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego.
§10
1. Ustala się czas pracy przedszkola.
1) Przedszkole czynne jest do 10 godzin w dni robocze od poniedziałku do piątku;
2) Na realizację podstawy programowej przeznacza się nie mniej niż 5 godzin dziennie, przy czym :
a) Co najmniej 1/5 czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela),
b) Co najmniej 1/5 czasu ( w przypadku młodszych dzieci – ¼ czasu) dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, w lesie itp. ( organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe, ogrodnicze itd.),
c) Najwyżej 1/5 czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego,
d) Pozostały czas – 2/5 czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować ( w tej puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne).
e) Realizacja podstawy programowej odbywa się w godzinach 7.00-12.00
2. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
1) Czas pracy przedszkola wynika z zatwierdzonego arkusza organizacyjnego na dany rok szkolny.
2) Przedszkole czynne jest 11 miesięcy w roku z przerwą wakacyjną w lipcu lub sierpniu.
3) Przerwę w pracy przedszkola ustala organ prowadzący przedszkole.
a) harmonogram pracy przedszkola w okresie wakacyjnym podawany jest rodzicom do wiadomości na początku roku kalendarzowego.
4) W przypadku braku możliwości zapewnienia podczas wakacji opieki dziecku, rodzice mogą ubiegać się o umieszczenie dziecka w przedszkolu dyżurującym:
a) wniosek o przyjęcie dziecka do przedszkola dyżurującego pobierają i składają rodzice do dyrektora przedszkola dyżurującego, w określonym przez niego terminie,
b) opłatę za przedszkole dyżurujące uiszczają rodzice w przedszkolu, do którego dziecko zostało przyjęte wg stawek tam obowiązujących.
§11
1. Podstawą jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział, w oddziale zgrupowane są dzieci w zbliżonym wieku.
2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
3. Zmianę organizacji pracy przedszkola wynikającej ze wzmożonej absencji dzieci (ponad 50% dzieci w grupie) przewiduje się w okresach: przerw świątecznych, ferii oraz wakacji, w sytuacjach zwiększonej zachorowalności dzieci, oraz braku możliwości zapewnienia opieki przez nauczyciela itp., a dotyczy to:
1) zlecenia przez dyrektora przedszkola łączenia oddziałów z zachowaniem liczebności w grupie,
2) w przypadku, gdy do przedszkola zgłosi się mniej niż 10 dzieci, istnieje możliwość zamknięcia przedszkola, w porozumieniu z organem prowadzącym.
§12
1. Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego wybranego przez nauczycieli, a następnie dopuszczonych do użytku przez dyrektora przedszkola.
2. Nauczyciel ma prawo do opracowania własnego programu wychowania przedszkolnego. Program ten po uzyskaniu pozytywnej opinii wybranego nauczyciela zostaje dopuszczony przez dyrektora i umieszczony w Zestawie Programów Wychowania Przedszkolnego na dany rok szkolny.
§13
1. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
1) Czas trwania zajęć (w tym dla zajęć dodatkowych) dla poszczególnych grup wiekowych wynosi:
a) dzieci 3 – 4 letnie - 15 minut
b) dzieci 5 – 6 letnie - 30 minut
2. W przedszkolu na wniosek rodziców może być organizowana nauka religii.
1) Zajęcia organizowane są dla grupy liczącej nie mniej niż 7 wychowanków,
2) Przedszkole ma obowiązek zapewnić w czasie trwania zajęć religii – opiekę dzieciom niekorzystającym z nauki religii w danym oddziale. Dzieci te przebywają w tym czasie pod opieką nauczyciela przedszkola.
3) Organizację i terminy zajęć ustala dyrektor przedszkola.
§14
1. Na wniosek rodziców w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe, w różnych formach (kółka zainteresowań, zajęcia językowe, warsztaty itp.) uwzględniające zainteresowania, potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci.
2. Dzieci uczęszczające na zajęcia dodatkowe, które odbywają się w przedszkolu, są pod opieką osoby odpowiedzialnej za prowadzenie tych zajęć, natomiast pozostałe dzieci mają w tym czasie zapewnioną opiekę nauczyciela oraz biorą udział w organizowanych przez niego zabawach i zajęciach.
3. Przedszkole gwarantuje dostęp do zajęć dodatkowych dla wszystkich dzieci, zgodnie z rekrutacja wewnętrzną.
4. Organizacja i terminy zajęć dodatkowych uwzględniają ramowy rozkład dnia i ustalane są przez Dyrektora placówki.
5. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy wewnętrzne.
6. Dyrektor przedszkola, aby zorganizować prowadzenie zajęć tzw. dodatkowych może:
1) powierzyć prowadzenie takich zajęć nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu zgodnie z ich kompetencjami,
2) zatrudnić nowych nauczycieli, posiadających odpowiednie kompetencje do prowadzenia konkretnego typu zajęć,
3) podpisać umowę z firmą zewnętrzną na prowadzenie takich zajęć (nie zwalnia to dyrektora przedszkola z obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa dzieci i opieki nad nimi).
7. Wszystkie powyższe formy organizacji zajęć tzw. dodatkowych muszą być finansowane z budżetu przedszkola i nie mogą wiązać się z ponoszeniem dodatkowych opłat przez rodziców.
§15
1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora przedszkola, z uwzględnieniem warunków realizacji podstawy programowej.
2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
3. Ramowy rozkład dnia zawiera m.in.:
1) Czas pracy przedszkola,
2) Działania wykraczające poza podstawę programową,
3) Czas na swobodne zabawy dzieci, przy niewielkim udziale nauczyciela,
4) Czas na zabawy na powietrzu, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, wycieczki, spacery,
5) Zajęcia dydaktyczne realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego,
6) Czas na czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne,
7) Godziny posiłków.
4. Ramowy rozkład dnia może być modyfikowany w zależności od pory roku i potrzeb rodziców.
5. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
1) Sale zajęć dla poszczególnych oddziałów,
2) Pomieszczenia administracyjno – gospodarcze,
3) Pokój nauczycielski,
4) Szatnię dla dzieci,
5) Zaplecze kuchenno – magazynowe,
6) Sanitariaty dla dzieci i dorosłych,
7) Teren przedszkolny z wyposażeniem
6. Przedszkole może organizować dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
1) Wyjazdowe wycieczki z dziećmi mogą odbywać się tylko za pisemną zgodą rodziców. Odpowiedzialność za dzieci ponosi nauczyciel organizujący wycieczkę, któremu powierzono dzieci podczas wycieczki i rodzice na zasadzie pracy wolontariusza.
2) Z komunikacji miejskiej mogą korzystać dzieci za pisemną zgodą rodziców na taki wyjazd.
3) W czasie spacerów i wycieczek przedszkole zapewnia opiekę według zasady jedna osoba dorosła na 15 dzieci.
§16
1. Przedszkole Nr 10 jest przedszkolem trzyoddziałowym.
2. Liczba tworzonych oddziałów, decyzją organu prowadzącego ustalana jest w zależności od ilości dzieci zgłoszonych do przedszkola na dany rok szkolny
§17
1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli w zależności od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań.
2. W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby nauczyciel (nauczyciele) opiekował się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.
3. Organizacja zastępstw za nieobecnych nauczycieli.
1) Zastępstwa za nieobecnego nauczyciela organizuje wyznaczony nauczyciel.
2) Pierwszeństwo w realizacji tych zastępstw ma drugi nauczyciel pracujący w oddziale.
3) Zastępstwa odnotowuje się w indywidualnych kartach zastępstw.
4) Zastępstwo za nieobecnego nauczyciela nauczyciel zastępujący odnotowuje w dzienniku zajęć.
5) Praca dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcza w trakcie realizacji zastępstw prowadzona jest w oparciu o obowiązujący w danej grupie plan pracy.
§18
1. Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu:
1) Wysokość i zasady opłaty za przedszkole ustala zgodnie z ustawą o systemie oświaty Organ Prowadzący. Czas realizacji podstawy programowej tj. od godziny 07.00 do 12.00 jest bezpłatny. Wysokość opłaty za każdą dodatkową godzinę ponad minimalne 5 bezpłatnych godzin nie może być wyższa od 1 zł.
2) Rodzice wychowanków są zapoznawani z zasadami odpłatności za przedszkole oraz zobowiązani są podpisać z dyrektorem przedszkola umowę w sprawie korzystania z usług placówki.
3) Opłaty wnoszone są do 15 – tego każdego miesiąca następującego po miesiącu, za który wnoszona jest odpłatność na konto. Po tym terminie naliczane są ustawowe odsetki. Termin wnoszenia opłat przez rodziców reguluje umowa wymieniona w §3.
4) Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej ustala Dyrektor Przedszkola w porozumieniu z Organem Prowadzącym.
5) Z wyżywienia mogą korzystać pracownicy przedszkola za odpłatnością dziennej stawki żywieniowej zwiększoną o koszty przygotowania posiłków.
6) Rodzic może być zwolniony przez Gminę z całości lub części opłat za korzystanie przez dziecko z wychowania przedszkolnego.
7) Wszelkie zmiany w organizacji pracy przedszkola podaje się do wiadomości rodziców w formie ogłoszenia.
8) Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie z przepisami o gospodarce finansowej w jednostkach budżetowych.
ROZDZIAŁ VI
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY
§19
1. W przedszkolu zatrudnia się: nauczycieli z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, pracowników administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników o których mowa w §1 określają odrębne przepisy.
3. Każdemu pracownikowi przedszkola powierza się określony zakres obowiązków.
4. Postanowienia szczegółowe dla poszczególnych stanowisk pracy są opracowane i zamieszczone w teczkach akt osobowych każdego pracownika.
5. Wszyscy pracownicy przedszkola zobowiązani są do:
1) Przestrzegania założeń Konwencji o Prawach dziecka – kierują się dobrem dziecka.
2) W przypadku powzięcia wiadomości o stosowaniu przemocy w stosunku do dziecka pracownik przedszkola ma obowiązek niezwłocznego powiadomienia policji i prokuratury (szczegółowy tryb postępowania określa procedura „Niebieskiej Karty”).
3) Wykonywania wszelkich czynności poleconych przez dyrektora przedszkola, które wynikają z potrzeb placówki.
4) Troszczenie się o mienie placówki.
5) Nie ujawnianie opinii w sprawach przedszkola osobom nieupoważnionym niezatrudnionym w przedszkolu z wyjątkiem władz oświatowych i upoważnionych czynników społecznych.
6. Przestrzegania dyscypliny służbowej, polegającej na:
1) realizowaniu pełnych godzin pracy wyznaczonych w harmonogramie, nie spóźnianiu się do pracy i nie opuszczaniu stanowiska pracy przed wyznaczonym czasem,
2) codziennym podpisywaniu listy obecności oraz wpisu do dziennika w przypadku nauczycieli,
3) usprawiedliwianiu niezwłocznie u dyrektora przedszkola nieobecności,
4) wykonywaniu pracy sumiennie i skrupulatnie,
5) zgłaszaniu dyrektorowi przedszkola zaistniałych szkód w wyposażeniu,
6) czystym i nienagannym ubiorze na terenie przedszkola,
7) poddawaniu się okresowym badaniom lekarskim, stanowiącym podstawę do przyjęcia i wykonywania pracy.
§20
1. Nauczyciel Przedszkola prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczą zgodnie z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonymi przez dyrektora programami, odpowiada, za jakość i wyniki tej pracy, szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa oraz zapewnia dzieciom bezpieczeństwo w trakcie zajęć organizowanych przez Przedszkole.
2. Do zakresu zadań nauczycieli należy:
1) Planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno – wychowawczej zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego.
2) Wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań.
3) Prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji.
4) Prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej.
5) Przygotowanie dla rodziców dzieci 5 i 6 letnich „Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej” w terminie do 30 kwietnia każdego roku.
6) Opracowanie indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej.
7) Znajomość podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego, a zwłaszcza klasy I szkoły podstawowej.
8) Odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w Przedszkolu i w czasie wycieczek i spacerów.
9) Współpraca ze specjalistami świadczącymi wykwalifikowaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną, zdrowotną i inną.
10) Planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych oraz aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego.
11) Współdziałanie z rodzicami, prawnymi opiekunami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców, opiekunów do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskania informacji dotyczących dziecka, jego rozwoju i zachowania.
12) Prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
13) Realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących.
14) Udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał.
15) Udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, informowanie dyrektora przedszkola o konieczności objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
3. Nauczyciel ma prawo korzystać w toku swojej pracy z merytorycznej i metodycznej pomocy ze strony opiekuna stażu, dyrektor, doradcy metodycznego i Rady Pedagogicznej oraz specjalistów, instytucji oświatowo –naukowych.
4. Nauczyciel ma prawo dokonać wyboru programu wychowania do realizacji w swojej grupie wiekowej .
5. Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:
1) Poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci.
2) Ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci.
3) Włączenia ich w działalność Przedszkola poprzez: zebrania, zabawy, zajęcia otwarte, uroczystości, pikniki, kąciki dla rodziców, gazetkę przedszkolną, strony internetowe, prelekcje…
6. Nauczyciel organizuje spotkania z rodzicami, w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze, dwa razy w roku szkolnym lub częściej na wniosek rodziców lub nauczycieli.
7. Nauczyciel jest zobowiązany natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania dzieci stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa wychowanków.
8. Do obowiązków nauczyciela religii należy:
1) Realizowanie programu zatwierdzonego poprzez właściwe władze kościelne,
2) Kształtowanie osobowości dziecka respektując odpowiedni do danej religii system wartości,
3) Odnotowywanie odbytych zajęć w dzienniku danej grupy,
4) Korzystanie z programów własnych lub opracowanych przez władze danego kościoła.
9. Do zadań pedagoga w przedszkolu należy:
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb dzieci oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych;
2) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno –pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
3) podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających
z programy wychowania przedszkolnego w stosunku do dzieci z udziałem rodziców i wychowawców;
4) działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
5) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
6) prowadzenie warsztatów dla rodziców oraz udzielanie im indywidualnych porad w zakresie wychowania;
7) wspomaganie i pomoc nauczycieli w realizacji dopuszczonych do użytku programów wychowania przedszkolnego;
8) wspomaganie i pomoc nauczycieli w realizacji dopuszczonych do użytku programów wychowania przedszkolnego;
9) diagnozowanie dojrzałości szkolnej;
10) opracowywanie programów profilaktycznych, w przypadku potrzeby ich posiadania.
11) prowadzenie odpowiedniej dokumentacji pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami.
10. Do zadań psychologa w przedszkolu należy:
1) przeprowadzanie badań psychologicznych dzieci i ustalanie na ich podstawie potencjalnych możliwości dziecka wytypowanego drogą obserwacji lub badań sondażowych, a także zgłaszanych przez rodziców;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju dziecka, określenia form pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec dziecka, rodziców
i nauczycieli;
3) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli;
4) badanie i diagnozowanie dojrzałości szkolnej;
5) współorganizowanie i udział w warsztatach dla rodziców;
6) konsultowanie zgłaszanych problemów i udzielanie wskazań wychowawczych;
7) prowadzenie zajęć terapeutycznych z dziećmi, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami;
8) opiniowanie na użytek władz oświatowych, zdrowia i sprawiedliwości sytuacji podopiecznych dzieci, po otrzymaniu pisemnego wniosku od tych instytucji;
9) wspieranie wychowawców grup w działaniach wynikających z programów wychowawczego i profilaktyki;
10) prowadzenie odpowiedniej dokumentacji pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami.
11. Do zadań logopedy w przedszkolu należy:
1) przeprowadzenie wstępnych badań dzieci z grupy zerowej i pięcioletniej
w celu ustalenia stanu mowy – wytypowanie dzieci do pomocy logopedycznej;
2) diagnozowanie dzieci z grup młodszych pod kątem wady wymowy na prośbę rodziców lub nauczyciela;
3) prowadzenie systematycznych ćwiczeń logopedycznych z dziećmi;
4) utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami dziecka wymagającego intensywnych ćwiczeń – udzielanie instruktażu dla rodziców;
5) udzielanie instruktażu nauczycielom, dotyczących prowadzenia prostych ćwiczeń logopedycznych, usprawniających narządy artykulacyjne, aparat oddechowy i fonacyjny u dzieci wymagających pomocy logopedycznej;
6) prowadzenie terapii logopedycznej poprzez prowadzenie raz w miesiącu ćwiczeń logopedycznych we wszystkich grupach przedszkolnych;
7) Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno –pedagogicznej;
8) organizacja i opieka nad gabinetem logopedycznym;
9) prowadzenie odpowiedniej dokumentacji pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§21
1. W Przedszkolu są zatrudnieni pracownicy administracji i obsługi.
2. Dyrektor jest zobowiązany do zapoznania każdego pracownika administracji i obsługi ze szczegółowym zakresem obowiązków i ryzykiem zawodowym, co pracownicy poświadczają własnoręcznym podpisem.
3. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
4. Dyrektor przedszkola ustala poszczególnym pracownikom ich zakresy zadań:
1) Zadania intendenta:
a) organizuje żywienie w placówce zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami obowiązującymi w tym zakresie,
b) sprawuje opiekę nad całością pomieszczeń i sprzętu przedszkola,
c) załatwia sprawy związane z utrzymaniem w stanie używalności pomieszczeń i sprzętu (konserwacja i remonty),
d) zaopatruje przedszkole w żywność, sprzęt i środki chemiczne,
e) dba o prawidłowe przechowywanie produktów żywnościowych,
f) nadzoruje sporządzanie posiłków i przydzielanie porcji żywnościowych dzieciom i personelowi,
g) sporządza jadłospisy,
h) uczestniczy w ogólnych zebraniach rodziców, w razie potrzeb w posiedzeniach Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców,
i) prowadzi magazyn i dokumentację magazynową zgodnie z obowiązującymi przepisami,
j) informuje dyrektora przedszkola o wszelkich problemach, które mają związek z żywieniem lub funkcjonowaniem przedszkola,
k) przestrzega przepisów bhp i p.poż.
l) prowadzi obsługę finansową,
m) wykonuje inne czynności zlecone przez dyrektora wynikające z organizacji pracy w placówce.
2) Zadania pomocy nauczyciela;
a) utrzymuje w czystości przydzielone pomieszczenia, a także dba o ich estetykę,
b) podaje dzieciom posiłki,
c) pomaga nauczycielom w czynnościach opiekuńczo wychowawczych, a w szczególności dba o bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dziecka w przedszkolu,
d) sprząta pomieszczenia po przeprowadzonych pracach remontowych,
e) utrzymuje w odpowiednim stanie powierzony jej sprzęt,
f) zabezpiecza środki czystości (proszki, płyny, szczotki itp.) przed dostępem dzieci,
g) przestrzega przepisów bhp i p.poż.
h) wykonuje inne czynności zlecone przez dyrektora wynikające z organizacji pracy w przedszkolu.
3) Zadania kucharki:
a) przyrządza punktualnie zdrowe i zgodne z obowiązującymi normami posiłki i koordynuje pracę wszystkich pracowników kuchni,
b) przyjmuje produkty z magazynu, kwituje ich odbiór w raportach żywieniowych i dba o racjonalne ich zużycie,
c) prowadzi magazyn podręczny,
d) utrzymuje w odpowiednim stanie powierzony sprzęt kuchenny i dba higienę pomieszczeń kuchennych,
e) współuczestniczy w ustalaniu jadłospisów,
f) przestrzega przepisów bhp i p.poż,
g) wykonuje inne czynności zlecone przez dyrektora wynikające z organizacji pracy w przedszkolu.
4) Zadania pomocy kuchennej:
a) przyrządza punktualnie zdrowe i zgodne z obowiązującymi normami posiłki i koordynuje pracę wszystkich pracowników kuchni,
b) pomaga kucharzowi w przyrządzaniu posiłków,
c) utrzymuje w czystości kuchnię, sprzęt i naczynia kuchenne oraz pomieszczenia kuchni i magazynów,
d) przestrzega przepisów bhp i p.poż,
e) wykonuje inne czynności zlecone przez dyrektora wynikające z organizacji pracy w przedszkolu.
5) Zadania woźnej oddziałowej:
a) porządkuje i utrzymuje we wzorowej czystości salę zabaw i pomieszczenia przydzielone do sprzątania zgodnie z wymaganiami higieny przedszkolnej,
b) organizuje posiłki i wypoczynek dla dzieci,
c) Opiekuje się dziećmi w sali oraz podczas spacerów i wycieczek,
d) sprząta pomieszczenia po przeprowadzonych pracach remontowych,
e) utrzymuje w odpowiednim stanie powierzony jej sprzęt,
f) zabezpiecza środki czystości (proszki, płyny, szczotki itp.) przed dostępem dzieci,
g) przestrzega przepisów bhp i p.poż,
h) wykonuje inne czynności polecone przez dyrektora placówki, wynikające z organizacji pracy w przedszkolu.
6) Zadania konserwatora sprzętu:
a) przyrządza punktualnie zdrowe i zgodne z obowiązującymi normami posiłki i koordynuje pracę wszystkich pracowników kuchni,
b) utrzymuje w należytym porządku ogród przedszkolnym i pomieszczenia piwniczne,
c) dba o stan techniczny urządzeń wraz z dokonywaniem bieżących napraw sprzętu i urządzeń w przedszkolu,
d) przestrzega przepisów bhp i p.poż,
e) wykonuje inne czynności polecone przez dyrektora placówki, wynikające z organizacji pracy w przedszkolu.
§22
1. W przedszkolu może być utworzone jest stanowisko wicedyrektora przedszkola.
1) Do zadań wicedyrektora należy zapewnienie warunków do prawidłowego przebiegu pracy placówki poprzez:
a) kształtowanie właściwej atmosfery i dyscypliny pracy,
b) opracowanie grafików i czynności dodatkowych nauczycieli oraz egzekwowanie i przygotowanie wniosków rady pedagogicznej w tych sprawach,
c) współdecydowanie w organizacji pracy zajęć dodatkowych,
d) organizowanie zastępstw za nieobecnych w pracy nauczycieli w celu zapewnienia opieki dzieciom i ciągłości realizacji programu,
e) zastępowanie dyrektora podczas jego nieobecności,
f) prowadzenie rocznych kart ewidencji obecności w pracy wszystkich pracowników.
2) Podejmowanie działań mających na celu zapewnienie opieki zdrowotnej nad dziećmi oraz wszelkich warunków BHP wychowankom i pracownikom przedszkola.
3) Sprawowanie nadzoru pedagogicznego i dokonywanie oceny pracy pozostałych pracowników we współpracy z dyrektorem.
4) Czynne uczestniczenie w tworzeniu aktów prawnych placówki.
5) Prowadzenie współpracy z rodzicami i Radą Rodziców.
§23
1. Zadania nauczycieli oraz innych pracowników związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole.
1) Nauczyciele i inni pracownicy zobowiązani są natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania dzieci stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa dzieci.
2) Nauczyciele i inni pracownicy powinni zwrócić uwagę na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola. W razie potrzeby należy zwrócić się o podanie celu pobytu na terenie placówki i zawiadomić dyrektora przedszkola (w szczególnych okolicznościach policję) o fakcie przebywania osób postronnych.
3) Nauczyciel, lub inny pracownik przedszkola, który zauważył lub dowiedział się o wypadku, jakiemu uległ przedszkolak, jest zobowiązany udzielić niezwłocznie pierwszej pomocy poszkodowanemu dziecku i natychmiast wezwać pomoc lekarską. Następnie zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić dyrektora przedszkola, rodziców lub prawnych opiekunów dziecka i zabezpieczyć miejsce wypadku.
4) W przypadku podejrzenia o zatrucie pokarmowe lub chorobę zakaźną na terenie przedszkola, dyrektor zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić właściwego inspektora sanitarnego.
5) W przypadku wystąpienia u dziecka choroby zakaźnej przedszkole ma prawo żądać od rodzica, a rodzice są zobowiązani do przedłożenia zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego zakończenie leczenia.
6) Przedszkole stwarza możliwość ubezpieczenia;
a) w każdym roku ubezpieczane są dzieci za zgodą i na koszt rodziców od następstw nieszczęśliwych wypadków w uzgodnionej przez nich firmie ubezpieczeniowej.
ROZDZIAŁ VII
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
§24
1. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 5 lat.
1) W przypadku dziecka, któremu odroczono spełnianie obowiązku szkolnego lub posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat.
2) W przypadku dziecka, któremu odroczono spełnianie obowiązku szkolnego lub posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat.
3) W szczególnie uzasadnionych przypadkach Dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku. Przyjęcie dziecka uzależnione jest od stopnia jego gotowości do pobytu w Przedszkolu i od sytuacji rodzinnej. Szczególnie uzasadnione przypadki to:
a) trudna sytuacja rodzinna,
b) niespodziewana sytuacja losowa rodziny dziecka,
c) istniejące możliwości organizacyjne do przyjęcia dziecka,
d) rodzeństwo w przedszkolu,
e) samodzielność dziecka, tzn. rozwój fizyczny i psychiczny dziecka umożliwia funkcjonowanie w grupie przedszkolnej.
4) Dzieci w wieku 5 lat obowiązane są odbyć roczne przygotowanie przedszkolne.
5) Dzieci w wieku 3 i 4 lat mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego w przedszkolu.
6) Obowiązek rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 5 lat.
2. Do przedszkola mogą być przyjmowane dzieci przewlekle chore lub niepełnosprawne, jeżeli poradnia psychologiczno-pedagogiczna wskaże, że dziecko powinno przebywać w typowej grupie dzieci. Decyzję o przyjęciu dziecka niepełnosprawnego podejmuje dyrektor przedszkola ze szczególnym zwróceniem uwagi na rozkład architektoniczny przedszkola i możliwość zatrudnienia odpowiednich nauczycieli -specjalistów.
1) W przypadku nie ujawnienia, bądź nie udokumentowania przez rodziców faktu przewlekłej choroby lub niepełnosprawności ich dziecka, które zostało przyjęte do przedszkola, na wniosek nauczyciela dyrektor jest zobowiązany skierować dziecko do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu wydania orzeczenia w sprawie wskazania lub przeciwwskazania do przebywania w typowej grupie przedszkolnej
2) W przedszkolu we współpracy z Miejską Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Kędzierzynie-Koźlu, może być organizowane wczesne wspomaganie rozwoju dziecka mające na celu stymulowanie psychofizycznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Terapia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju prowadzona jest na terenie przedszkola i poradni.
§25
1. Przedszkole przeprowadza rekrutację do przedszkola przy wykorzystaniu systemu informatycznego przy współpracy z przedszkolami prowadzonymi przez Gminę Kędzierzyn-Koźle. W tym celu każdy zainteresowany rodzic / opiekun prawny jest zobowiązany wypełnić wniosek o przyjęcie dziecka do przedszkola za pośrednictwem serwisu internetowego oraz wydrukować wygenerowany wniosek, który po podpisaniu przez rodziców / opiekunów prawnych należy złożyć w Przedszkolu pierwszego wyboru.
2. Rekrutacja do przedszkola odbywa się o jednolite dla wszystkich przedszkoli prowadzonych przez Gminę Kędzierzyn-Koźle kryteria i zasady oraz przebiega w następującej kolejności:
1) Rekrutacja dzieci kontynuujących edukację przedszkolną;
2) Rekrutacja dzieci zapisywanych do przedszkola po raz pierwszy.
3. Rodzice dzieci kontynuujących edukację przedszkolną składają deklarację o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego zgodnie z harmonogramem rekrutacji. W przypadku kontynuacji, dzieci mają zagwarantowane miejsce w przedszkolu.
4. Rodzice zapisując dziecko do przedszkola po raz pierwszy wypełniają w formie elektronicznej Wniosek o przyjęcie do przedszkola znajdujący się na stronie internetowej.
1) Wnioski w formie papierowej można pobrać w każdym przedszkolu lub wydrukować ze strony internetowej elektronicznego systemu.
5. Rodzice mogą ubiegać się o miejsce w maksymalnie trzech przedszkolach .W takim przypadku w jednym wniosku wymieniają odpowiednią 1,2 lub 3 przedszkola(według preferencji) i wniosek składają tylko w przedszkolu umieszczonym na pierwszej pozycji (tzw., przedszkolu pierwszego wyboru). Niezależnie od stopnia wypełnienia wniosku (odręcznie bądź w formie wydruku komputerowego) należy go złożyć tylko w przedszkolu pierwszego wyboru. Niezłożenie w określonym terminie wypełnionego wniosku do przedszkola pierwszego wyboru spowoduje nieujęcie dziecka w procesie rekrutacji.
6. Rodzice, którzy zamierzają zapisać dziecko do innego przedszkola, niż to, do którego dotychczas uczęszcza muszą pamiętać, że ich dziecko uczestniczy w rekrutacji na takich samych zasadach, jak dziecko zapisywane do przedszkola po raz pierwszy. W związku z tym rodzice są zobowiązani wypełnić wniosek o przyjęcie do przedszkola. Po podpisaniu wniosku składają go w innym przedszkolu wskazanym przez siebie jako przedszkole pierwszej preferencji. Rodzice muszą jednak pamiętać, że w przypadku nieprzyjęcia dziecka do przedszkola, miejsce w dotychczasowym przedszkolu nie jest dla niego zagwarantowane.
7. Aby dziecko zostało przyjęte do przedszkola rodzice składają w przedszkolu, do którego dziecko zostało zakwalifikowane dokument „Potwierdzenie woli uczęszczania do przedszkola”. Niezłożenie dokumentu w określonym terminie jest jednoznaczne z rezygnacją z miejsca w tym przedszkolu i tym samym dziecko nie zostanie ujęte na liście dzieci przyjętych.
8. Wniosek o przyjęcie do przedszkola zawiera:
1) imię i nazwisko, pesel, datę urodzenia , a w przypadku braku numeru pesel należy podać rodzaj, serię oraz numer innego dokumentu tożsamości.
2) listę wybranych jednostek i grup, według kolejności preferencji,
3) adres zamieszkania kandydata do przedszkola, dodatkowe informacje o kandydacie,
4) dane osobowe rodziców( prawnych opiekunów), adres zamieszkania,
5) kryteria przyjęcia: podstawowe, (ustawowe), dodatkowe (gminne), dodatkowe (gminne automatyczne),
6) oświadczenia dotyczące treści zgłoszenia,
7) oświadczenia dotyczące danych osobowych,
8) inne informacje o dziecku.
9. Do wniosku dołącza się następujące dokumenty:
1) oświadczenie o wielodzietności rodziny kandydata,
2) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność, orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności, lub orzeczenie równoważne w rozumieniu przepisów Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tj. Dz.U.z 2011r Nr127poz.721 ze zm.)
3) prawomocny wyrok sądu rodzinnego orzekający rozwód lub separację lub akt zgonu oraz oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka, oraz niewychowywaniu żadnego dziecka wspólnie z jego rodzicem,
4) dokument poświadczający objęcie dziecka pieczą zastępczą zgodnie z Ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ( tj. Dz.U.z 2013 r poz.135 ze zm.)
5) dokumenty potwierdzające spełnianie przez kandydata kryteriów określonych przez Gminę Kędzierzyn-Koźle.
10. Dokumenty, o których mowa w pkt.9. 2,3,4 mogą być składane w formie kopi poświadczonej za zgodność z oryginałem przez rodzica kandydata.
11. Oświadczenia, o których mowa składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do podpisania zawartej w niej klauzuli następującej treści: „ Zgodnie z art. 20t ust. 6 ustawy o systemie oświaty, oświadczenia wymagane, jako potwierdzające spełniania przez kandydata kryteriów rekrutacyjnych składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.”
12. Przewodniczący komisji rekrutacyjnej może żądać dokumentów potwierdzających okoliczności zawarte w oświadczeniach, w terminie wyznaczonym przez przewodniczącego lub może zwrócić się do Prezydenta o potwierdzenie tych okoliczności.
13. Postępowanie rekrutacyjne jest etapowe.
14. Do przedszkola przyjmuje się dzieci zamieszkałe na obszarze Gminy Kędzierzyn-Koźle.
15. W przypadku większej liczby kandydatów spełniających warunek zamieszkania na terenie gminy niż liczba wolnych miejsc w przedszkolu, na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę łącznie następujące kryteria:
1) wielodzietność rodziny kandydata,
2) niepełnosprawność kandydata,
3) niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
4) niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,
5) niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
6) samotnie wychowywanie kandydata w rodzinie,
7) objęcie kandydata pieczą zastępczą.
16. Kryteria zamieszczone w pkt 15.mają taką samą wartość.
17. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych przez kandydatów na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego lub, jeżeli po zakończeniu tego etapu przedszkole nadal dysponuje wolnymi miejscami, na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący w Kędzierzynie-Koźlu, z uwzględnieniem zapewnienia jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka i jego rodziny, zwłaszcza potrzeb rodziny, w której rodzice albo rodzic samotnie wychowujący kandydata muszą pogodzić obowiązki zawodowe z obowiązkami rodzinnymi oraz lokalnych potrzeb społecznych. Dokumenty niezbędne do potwierdzenia tych kryteriów określa gmina Kędzierzyn-Koźle.
18. Kandydaci zamieszkali poza obszarem gminy Kędzierzyn-Koźle mogą być przyjęci do przedszkola jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, zgodnie z ust. 1-15, przedszkole nadal dysponuje wolnymi miejscami. W przypadku większej liczby kandydatów zamieszkałych poza obszarem gminy Kędzierzyn-Koźle przeprowadza się postępowanie rekrutacyjne przy zastosowaniu przepisów ustępów poprzedzających.
19. Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego przedszkole nadal dysponuje wolnymi miejscami dyrektor przedszkola przeprowadza postępowanie uzupełniające.
§ 26
1. Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza Komisja Rekrutacyjna powołana przez dyrektora przedszkola. Dyrektor wyznacza przewodniczącego komisji rekrutacyjnej.
2. Do zadań komisji rekrutacyjnej należy w szczególności:
1) ustalenie wyników postępowania rekrutacyjnego i podanie do publicznej wiadomości
listy kandydatów zakwalifikowanych i nie zakwalifikowanych,
2) ustalenie i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i nie przyjętych,
3) sporządzenie protokołu postępowania rekrutacyjnego.
§ 27
1. Wyniki postępowania rekrutacyjnego podaje się do publicznej wiadomości w formie listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych, zawierającej imiona i nazwiska kandydatów oraz informację o zakwalifikowaniu albo niezakwalifikowaniu kandydata.
2. Komisja rekrutacyjna przyjmuje kandydata do przedszkola, jeżeli w wyniku postępowania rekrutacyjnego kandydat został zakwalifikowany oraz złożył wymagane dokumenty.
3. Komisja rekrutacyjna podaje do publicznej wiadomości listę kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do przedszkola. Lista zawiera imiona i nazwiska kandydatów przyjętych nieprzyjętych lub informacje o liczbie wolnych miejsc.
4. Listy, o których mowa w ustępie 1 i 3 podaje się do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie na tablicy ogłoszeń przedszkola. Listy zawierają imiona i nazwiska kandydatów uszeregowane w kolejności alfabetycznej oraz najniższą liczbę punktów, która uprawnia do przyjęcia.
5. Dzień podania do publicznej wiadomości listy, o której mowa w ust.3 , jest określany w formie adnotacji umieszczonej na tej liście, opatrzonej podpisem przewodniczącego komisji rekrutacyjnej.
6. W terminie 7 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych, rodzic kandydata może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do przedszkola.
7. Uzasadnienie sporządza się w terminie 5 dni od dnia wystąpienia przez rodzica kandydata z wnioskiem, o którym mowa w ust.6. Uzasadnienie zawiera przyczyny odmowy przyjęcia, w tym najniższą liczbą punktów, która uprawniała do przyjęcia oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym.
8. Rodzic kandydata może wnieść do dyrektora przedszkola odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia.
9. Dyrektor przedszkola rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, o której mowa w ust.8 w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania. Na rozstrzygnięcie dyrektora przedszkola służy skarga do Sądu Administracyjnego.
§28
1. Wychowankowie mają prawa wynikające w szczególności z Konwencji o prawach dziecka, przepisów oświatowych i niniejszego statutu.
2. Dziecko podczas pobytu w przedszkolu ma prawo do:
1) Bezpiecznych warunków pobytu w Przedszkolu, zaspokajania w miarę możliwości swoich potrzeb fizycznych i psychicznych,
2) Właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznego,
3) Szacunku dla wszystkich potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania,
4) Ochrony przed wyrażaniem wszelkiej przemocy fizycznej bądź psychicznej.
3. Dziecko podczas pobytu w przedszkolu ma obowiązek:
1) Traktowania z szacunkiem i życzliwością wszystkich osób, zarówno dorosłych jak i rówieśników,
2) Aktywnego udziału w zajęciach,
3) Starania się w miarę możliwości, aby radzić sobie z samodzielnym jedzeniem i ubieraniem,
4) Przestrzegania, w miarę możliwości czystości,
5) Zbieranie swoich zabawek i odkładania ich na miejsce.
§29
1. Opiekę nad dziećmi w drodze z domu do przedszkola i z powrotemsprawują rodzice lub osoby upoważnione przez nich na piśmie, zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo,
1) Osoba upoważniona przez rodzica (prawnego opiekuna dziecka) odbierająca dziecko z przedszkola winna zapewniać mu pełne bezpieczeństwo, być pełnoletnia i sprawna fizycznie.
2. Dziecko przyprowadzane jest do przedszkola i oddawane pod opiekę nauczycielowi lub dyżurującej osobie w szatni,
3. Dla dobra dzieci nie należy przyprowadzać do przedszkola dzieci przeziębionych, z przewlekłym katarem, zapaleniem spojówek, po urazach (złamania, zabiegi chirurgiczne) itp.
4. W przypadku dłuższej nieobecności dziecka w przedszkolu (powyżej 7 dni) rodzic powinien poinformować o tym fakcie nauczyciela, dyrektora przedszkola.
1) Spóźnienia dziecka należy zgłaszać osobiście lub telefonicznie do godziny 900
5. Rodzice z chwilą pojawienia się w placówce i odebrania dziecka z grupy ponoszą za nie całkowitą odpowiedzialność.
6. Przyprowadzenie dziecka do przedszkola jest równoznaczne z wyrażeniem zgody rodziców na udział dziecka w zadaniach statutowych przedszkola.
7. Przedszkole, zgodnie z obowiązującym prawem, nie spełnia oczekiwań rodziców, aby dzieci po przebytych chorobach nie wychodziły na powietrze.
8. W przypadku odbierania dziecka z ogrodu przedszkolnego osoby odbierające dziecko zobowiązane są do osobistego poinformowania nauczycielki o zamiarze odebrania dziecka.
9. Nauczyciel przedszkola nie ponosi odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodziców na terenie przedszkola i przed furtką np.: przed wejściem do budynku, szatnią, drzwiami sali zajęć itp.
10. Nauczyciel może odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej do odbioru w przypadku, gdy stan osoby odbierającej dziecko będzie wskazywał, że nie jest on w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa.
1) O każdej odmowie wydania dziecka nauczyciel niezwłocznie informuje dyrektora. W takiej sytuacji nauczyciel zobowiązany jest do podjęcia wszelkich czynności dostępnych w celu nawiązania kontaktu z rodzicami – prawnymi opiekunami dziecka.
11. Dziecko należy odebrać z przedszkola do godziny ustanowionej w danym roku szkolnym.
1) W przypadku nie odebrania dziecka do godziny ustalonej nauczyciel powinien niezwłocznie powiadomić rodziców o zaistniałym fakcie oraz zapewnić opiekę dziecku do czasu przybycia rodziców (prawnych opiekunów),
2) W przypadku, gdy pod wskazanym numerem telefonu nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców, a ustalona godzina odbioru dziecka minęła, nauczyciel powiadamia najbliższy komisariat policji o niemożności skontaktowania się z rodzicami (prawnymi opiekunami).
12. Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.
§30
Współpraca z rodzicami:
1. Przedszkole współdziała z rodziną dziecka celem pomocy w wychowaniu
i przygotowaniu dziecka do nauki szkolnej, poznaniu środowiska oraz domu rodzinnego dziecka podczas kontaktów indywidualnych z rodzinami i zebrań grupowych. Przedszkole bierze czynny udział w wyznaczaniu kierunków działania korzystnych dla dzieci i rodziców w następujących zakresach:
1) rozszerzanie i pogłębianie wiedzy rodziców o dziecku;
2) ustalanie jednolitych form oddziaływania wychowawczego;
3) podnoszenie kultury pedagogicznej rodziców poprzez:
a) prowadzenie biblioteki dla rodziców z literaturą pedagogiczną pomagającą w wychowaniu dzieci oraz pokonywaniu trudności wychowawczych,
b) prelekcje psychologa, pedagoga, lekarza specjalisty w dziedzinie stomatologii, logopedii na zebraniach ogólnych,
c) rozmowy indywidualne,
d) zebrania grupowe i ogólne,
e) informacje zamieszczane w kąciku dla rodziców,
4) uczestnictwo rodziców w zakresie przygotowania dzieci do szkoły:
a) zapoznanie rodziców z zakresem treści programowych realizowanych
w danej grupie wiekowej,
b) kontynuacji przez rodziców wspólnie ustalonych zasad, wymagań,
c) utrwalanie nawyków, umiejętności i wiadomości, wymiana informacji
o postępach i trudnościach dziecka.
2. Przedszkole w miesiącach letnich organizuje „ dni otwarte” dla nowoprzyjętych dzieci. Na zajęcia zgłaszają się rodzice wraz z dzieckiem. Zajęcia prowadzone są w celu:
1) obserwowania przez rodziców kontaktów interpersonalnych nauczyciel-dziecko;
2) obserwowania dzieci w kontaktach grupowych;
3) obniżenia poczucia lęku u dziecka i rodziców związanych przebywaniem poza domem;
4) oglądu bazy lokalowej przedszkola, wyposażenia placówki.
§31
Prawa i obowiązki rodziców:
1. Rodzice mają prawo do:
1) współdziałania z nauczycielami w sprawach wychowania i kształcenia dzieci,
2) uzyskiwania rzetelnych informacji na temat swojego dziecka, jego zachowani i rozwoju,
3) uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecko, aby mogli je w tej gotowości odpowiednio do potrzeb wspomagać,
4) zapoznania się z podstawą programową, realizowanymi w przedszkolu programami oraz koncepcją pracy przedszkola,
5) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, pedagoga i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn i trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
6) wnioskowania o udzielenie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej i udziału w spotkaniach zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
7) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola,
8) otrzymania na zakończenie roku szkolnego listu pochwalnego, dyplomu od dyrektora za szczególne zaangażowanie we wspieraniu pracy przedszkola.
2. Do podstawowych obowiązków Rodziców dziecka należy:
1) przestrzeganie statutu,
2) podpisanie umowy cywilnoprawnej z dyrektorem w sprawie korzystania z usług placówki,
3) respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji,
4) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w Przedszkolu,
5) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w Przedszkolu,
6) dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie dziecka a tym samym przyprowadzanie do przedszkola wyłącznie zdrowych dzieci,
7) przestrzeganie ustalonego rozkładu dnia oraz zarządzeń dyrektora,
8) niezwłoczne zawiadamiane o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
9) odbieranie dzieci w godzinach funkcjonowania przedszkola,
10) śledzenie na bieżąco informacji umieszczonych na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej przedszkola,
11) zaopatrzenie dziecka niezbędne przybory, pomoce,
12) rodzice dzieci podlegające rocznemu przygotowaniu przedszkolnemu są szczególnie zobowiązani do zapewnienia swoim dzieciom regularnego uczęszczania ich na zajęcia i podporządkowania się stosownym procedurom,
13) wspieranie nauczycieli w osiągnięciu gotowości szkolnej dziecka.
§32
1. Dyrektor przedszkola może dokonać skreślenia dziecka z listy dzieci przyjętych do przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej w przypadku:
1) Zalegania z odpłatnością za przedszkole powyżej 2 okresów płatniczych, z tym, że skreślenie dziecka z listy nie wyklucza postępowania egzekucyjnego. W przypadku dziecka 5-letniego może podjąć decyzję o skróceniu czasu pobytu do 5 godzin dziennie w ramach realizacji podstawy programowej,
2) Nieobecności dziecka ponad 1 miesiąc bez poinformowania przedszkola o przyczynie tej nieobecności,
3) Na wniosek rodzica o rezygnacji z przedszkola za dwutygodniowym wypowiedzeniem ze skutkiem na koniec miesiąca.
ROZDZIAŁ VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§33
Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: dzieci, nauczycieli, dyrektora, rodziców pracowników obsługi i administracji.
§34
1. Zmiany do statutu mogą być podejmowane z inicjatywy Przewodniczącego Rady Pedagogicznej, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy organu prowadzącego Przedszkole albo, co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
2. Zmiany są uchwalane bezwzględną większością głosów.
§35
1. Dla zapewnienia znajomości Statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
1) Zamieszczenie Statutu w holu przedszkola i na stronie internetowej.
2) Udostępnienie zainteresowanym Statutu przez Dyrektora Przedszkola.
Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w Przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego Statutu.
§37
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej Przedszkola określają odrębne przepisy.
§38
Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Niniejszy Statut został uchwalony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej
Uchwałą Nr II/2015/2016
Z tym też dniem traci moc Statut z dnia 30 października 2013 r.
Za zgodność z protokołem Rady Pedagogicznej Przedszkola Nr 10 z dnia 28 sierpnia 2015 r.