Przedmiot działalności i kompetencje - określa ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082) oraz statut przedszkola.

  1. Publiczne Przedszkole Nr 22 im. Czesława Janczarskiego w Kędzierzynie-Koźlu realizuje cele i zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty oraz z wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych, w tym w szczególności:
    • realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci 6-letnich
    • udzielenia dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej
    • wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
    • budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
    • kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
    • rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
    • stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
    • troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
    • budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
    • wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
    • kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej ( do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej,
    • zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;
  2. Przedszkole realizuje zadania wychowawczo - dydaktyczno - opiekuńcze w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego określoną Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U.2012.977 z późn.zm).
    Wynikające z powyższych celów zadania przedszkole realizuje w ramach 17 obszarów edukacyjnych:
    • Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci, porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi , zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych
    • Kształtowanie czynności samoobsługowych , nawyków higienicznych i kulturalnych
    • Wspomaganie rozwoju mowy dzieci
    • Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych , które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia
    • Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci
    • Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
    • Wychowanie poprzez sztukę dziecko - widzem i aktorem
    • Wychowanie przez sztukę - muzyka ,śpiew , tanie i pląsy
    • Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne
    • Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne , budzenia zainteresowań technicznych
    • Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń
    • Wychowanie dla poszanowania zwierząt
    • Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczną
    • Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania
    • Wychowanie rodzinne , obywatelskie i patriotyczne
    • Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
    • Przygotowanie do posługiwania się językiem mniejszości narodowej lub etnicznej lub językiem regionalnym dzieci należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym,o których mowa w ustawie z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym.
  3. Praca wychowawczo - dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania w przedszkolu wybranego z zestawu programów wychowania w przedszkolu albo programu autorskiego opracowanego przez nauczycieli przedszkola w ramach działalności innowacyjnej i eksperymentalnej.