Nazwa usługi/procedury:

Sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania

Wymagane dokumenty:

  1. wypełniony formularz wniosku (wzór w załączeniu)

  2. kopia aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności , w przypadku obywatela UE niebędącego obywatelem polskim tłumaczenie przysięgłe aktualnego dokumentu potwierdzającego uznanie za osobę o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności ( nie dotyczy wyborcy, który najpóźniej w dniu głosownia kończy 75 lat)

  3. pisemna zgoda osoby mającej być pełnomocnikiem na przyjęcie pełnomocnictwa wyrażona na formularzu (wzór w załączeniu)

  4. kopia zaświadczenia o prawie do głosowania wydanego osobie, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa (załącza się wyłącznie w przypadku, gdy osoba, która wraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa nie jest wpisana do rejestru wyborców w tej samej gminie, co wyborca udzielający pełnomocnictwa) – nie dotyczy wyborów do organów jednostek samorządu terytorialnego

  5. kopia dokumentu potwierdzającego pozostawanie wyborcy z pełnomocnikiem w stosunku opieki, kurateli, przysposobienia (załącza się wyłącznie w przypadku, gdy taki stosunek istnieje)

  6. podpisany formularz - Klauzula informacyjna RODO- Uprawnienia wyborców

Opłaty skarbowe:

Nie pobiera się

Opłaty administracyjne:

Nie pobiera się

Inne opłaty:

Nie pobiera się

Termin i sposób załatwiania:

W przypadku, gdy wniosek spełnia wszystkie wymogi ustawowe – niezwłocznie uzgadnia się termin sporządzenia aktu pełnomocnictwa.
Jeżeli wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania nie spełnia warunków, o których mowa w art. 54, art. 55 lub art. 56 § 2 i 3, Kodeksu wyborczego  w terminie 3 dni od dnia jego wpływu do Urzędu Miasta, wyborca zostanie wezwany do usunięcia wad wniosku w terminie 3 dni.
Jeżeli wad nie można usunąć albo nie zostały one usunięte w terminie Prezydent Miasta odmówi sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania. Odmowę sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania, wraz z uzasadnieniem, doręcza się niezwłocznie wyborcy.

Miejsce złożenia dokumentów:

Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Kędzierzyn-Koźle, 
ul. Władysława Planetorza 2, pokój nr 16 
lub Kancelaria Ogólna Urzędu Miasta Kędzierzyn-Koźle ul. Grzegorza Piramowicza 32
albo w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej zintegrowanej z ePUAP

Jednostka odpowiedzialna:

Wydział Spraw Obywatelskich 
Urzędu Miasta Kędzierzyn-Koźle 
ul. Władysława Planetorza 2 
tel. 77 40 50 325

Tryb odwoławczy:

Brak

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 05 stycznia 2011r. – Kodeks wyborczy (Dz.U. z 2023 r. poz.2408)
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 lipca 2011 r. w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach: do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej, do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast (Dz.U. z 2024 r. poz. 314)

Dodatkowe informacje:

  1. Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosownia można wnieść od dnia wejścia w życie aktu prawnego zarządzającego wybory do dziewiątego dnia przed dniem wyborów ( za datę wniesienia wniosku przyjmuje się dzień jego wpływu do właściwego urzędu gminy)
  2. Wniosek może złożyć wyborca niepełnosprawny o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności lub wyborca, który najpóźniej w dniu głosownia kończy 60 lat.
  3. Pełnomocnictwo można przyjąć co najwyżej od dwóch osób, pod warunkiem, że co najmniej jedną z nich jest wstępny, zstępny, małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.
  4. Pełnomocnikiem może być tylko osoba wpisana do rejestru wyborców tej samej gminie, co udzielający pełnomocnictwa lub posiadająca zaświadczenie o prawie do głosowania, jeżeli przepisy szczególne dotyczące danych wyborów przewidują możliwość uzyskania zaświadczenia.
  5. Pełnomocnikiem nie może być osoba wchodząca w skład komisji obwodowej właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa, a także mężowie zaufania zgłoszeni przez komitety wyborcze oraz osoby kandydujące w wyborach
  6. Osoba uprawniona do udziału w głosowaniu ma prawo cofnięcia udzielonego pełnomocnictwa. Cofnięcie pełnomocnictwa następuje przez złożenie najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów stosownego oświadczenia wójtowi gminy (burmistrzowi lub prezydentowi miasta), w której sporządzono akt pełnomocnictwa do głosowania  lub doręczenie takiego oświadczenia właściwej obwodowej komisji wyborczej d.s. przeprowadzenia głosowania w obwodzie w dniu głosowania.

Wniosek on-line:

https://epuap.gov.pl/wps/myportal/strefa-klienta/katalog-spraw/uslugi-wyborcze/najnowsze-uslugi-wyborcze/zgloszenie-zamiaru-glosowania-przez-pelnomocnika



Załączniki:

klauzula informacyjna uprawnienia wyborców.pdf
Zgoda na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania Parlament Europejski.pdf
Zgoda na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania Prezydenta RP.pdf
Zgoda na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania samorząd terytorialnu, Prezydent Miasta.pdf
Zgoda na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania Sejm Senat.pdf
Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania Parlament Europejski.pdf
Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania Prezydenta RP.pdf
Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania samorząd terytorialny.pdf
Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania Sejm Senat.pdf