W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Kędzierzyn-Koźle

 

ul. Grzegorza Piramowicza 32
47-200 Kędzierzyn-Koźle

tel.: (+48) 77 40-50-311
fax: (+48) 77 40-50-385

email: kancelaria@kedzierzynkozle.pl

NIP Gminy Kędzierzyn-Koźle: 749-20-55-601 
REGON Gminy Kędzierzyn-Koźle: 531-412-912
TERYT: 160301_1

NIP Urzędu Miasta Kędzierzyn-Koźle: 749-00-15-170
REGON Urzędu Miasta Kędzierzyn-Koźle: 000-524-507
Skrytka ePUAP: /26j4ef7pxh/kkmdok
www: http://www.kedzierzynkozle.pl

Zmiany w ustawie o ochronie przyrody

Nowe zasady usuwania drzew od 17 czerwca 2017r.

Nowelizacja ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody, przyjęta w dniu 11 maja 2017r. od 17 czerwca 2017r. wprowadza zmiany w zakresie obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew oraz wprowadza nowy obowiązek dla WŁAŚCICIELI NIERUCHOMOŚCI, którymi są osoby FIZYCZNE, a usunięcie nie jest związane z prowadzeniem działalności gospodarczej – ZGŁOSZENIE ZAMIARU USUNIĘCIA DRZEWA.

Tak jak dotychczas niniejsze zmiany nie dotyczą drzew oraz krzewów rosnących na nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków. Na każdą formę ingerencji w zieleń na terenach zabytkowych wymagana jest zgoda Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Zwolnienie z obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów nie zwalnia również z obowiązku uzyskania zezwolenia na czynności zakazane w stosunku do gatunków chronionych. W przypadku stwierdzenia, że usunięcie zadrzewienia spowoduje naruszenie tych zakazów (np. umyślne płoszenie, lub niepokojenie w okresie lęgowym, niszczenia, usuwania lub uszkadzania gniazd ptasich) niezbędne jest uzyskanie zgodnie z art. 56 ust. 2 oraz ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody zezwolenia na czynności podlegające zakazom, wydane przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.

DRZEWA WYŁĄCZONE Z OBOWIĄZKU UZYSKANIA ZEZWOLENIA:

Zmianie uległy obwody kwalifikujące drzewo do konieczności uzyskania zezwolenia właściwego organu.

Od 17 czerwca 2017r. bez zezwolenia można usuwać drzewa, których obwód pnia na wysokości 5cm nie przekracza:

  1. 80cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego;
  2. 65cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego;
  3. 50cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.


Na drzewa o obwodach ww. nie obowiązuje wniosek o wydanie zezwolenia na ich usunięcie oraz zgłoszenie zamiaru ich usunięcia.

ZGŁOSZENIE ZAMIARU USUNIĘCIA DRZEW

Obowiązek ZGŁOSZENIA ZAMIARU USUNIĘCIA DRZEWA z nieruchomości stanowiącej WŁASNOŚC OSÓB FIZYCZNYCH na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej dotyczy jedynie osób posiadających prawo WŁASNOŚCI. Należy, zatem przed złożeniem zawiadomienia upewnić się czy jest się WŁAŚCICIELEM. Zgłoszenie dokonane przez użytkownika wieczystego lub innego posiadacza nie uruchamia procedury przewidzianej dla ZGŁOSZEŃ. Obowiązek zgłoszenia tak jak i złożenia wniosku powstaje z chwilą przekroczenia przez usuwane drzewo obwodów określonych w ustawie tj.:

  1. 80cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego;
  2. 65cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego;
  3. 50cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.

Właściciel lub ustanowiony przez niego pełnomocnik składa do Organu właściwego ZAWIADOMIENIE, które bezwzględnie musi zawierać imię i nazwisko wnioskodawcy, oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte oraz rysunek lub mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości. W przypadku braku któregokolwiek z elementów zgłoszenia w drodze postanowienia nakładany jest obowiązek uzupełnienia zgłoszenia w terminie 7 dni.

Organ w terminie 21 dni od otrzymania zgłoszenia dokonuje oględzin w celu ustalenia nazwy gatunku drzewa oraz obwodu pnia drzewa, z oględzin sporządza się protokół, który jest udostępniany na wniosek.

W ciągu 14 dni licząc od dnia dokonania oględzin organ może w drodze decyzji administracyjnej wnieść sprzeciw. W przypadku nałożenia na wnioskodawcę obowiązku uzupełnienia zgłoszenia termin na wniesienie sprzeciwu zostaje wstrzymany.

Jeżeli w terminie 14 dni od dnia oględzin organ nie wniesie sprzeciwu wnioskodawca może usunąć drzewa. Ustawodawca określił jednak, iż za dzień wniesienia sprzeciwu uznaje się dzień nadania decyzji administracyjnej w placówce pocztowej w związku z powyższym do terminu 14 dni należy doliczyć kilka dni na przekazanie ewentualnego rozstrzygnięcia organu za pośrednictwem operatora pocztowego.

Na wniosek organ przed upływem 14 dni na wniesienie sprzeciwu może wydać zaświadczenie
o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu.

Do wniosku o wydanie zaświadczenia o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu do zgłoszenia należy załączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia w wysokości 17zł (zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej – t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1827: załącznik „Wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki tej opłaty oraz zwolnienia” – część II, pkt 21), (gdy nie zachodzi przesłanka do zwolnienia z tej opłaty).

Nie usunięcie zgłoszonego drzewa w terminie 6 miesięcy od dnia oględzin wiąże się z obowiązkiem dokonania ponownego zgłoszenia.

PRZESŁANKI DO WNIESIENIA SPRZECIWU:

Organ może wnieść sprzeciw w przypadku:

  1. lokalizacji drzewa
  2. spełnienia przez drzewo kryteriów drzewa pomnikowego

Organ obligatoryjnie wnosi sprzeciw, jeżeli:

  1. zgłoszenie dotyczy drzewa objętego obowiązkiem uzyskania zezwolenia
  2. w przypadku nieuzupełnienia zgłoszenia w terminie 7 dni


DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA

Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin właściciel terenu wystąpi o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę, a budowa ta będzie mieć związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo Prezydent Miasta uwzględniając dane ustalone podczas oględzin nakłada obowiązek uiszczenia opłaty za usunięte drzewa.

KARY ZA USUNIĘCIE DRZEWA

Za usunięcie drzewa pomimo sprzeciwu, bez zezwolenia oraz bez dokonania zgłoszenia lub przed upływem 14 dni na wniesienie sprzeciwu Prezydent Miasta wymierza administracyjną karę pieniężną.

Z chwilą wejścia w życie nowelizacji tj. od 17 czerwca 2017r. przestają obowiązywać uchwały Rad Gmin w sprawie wysokości stawek opłat. Do czasu wydania przez Ministra Środowiska rozporządzenia w sprawie wysokości stawek opłat tj. do 17 lipca 2017r. przy ustalaniu opłaty za usunięcie drzewa oraz do obliczania wysokości kar przyjmuje się maksymalne stawki przewidziane ustawą o ochronie przyrody tj. 500zł za centymetr obwodu pnia drzewa oraz 200zł za metr kwadratowy powierzchni krzewu.

Więcej szczegółowych informacji oraz wzory

  • ZGŁOSZENIA ZAMIARU USUNIĘCIA DRZEW
  • WNIOSKU O WYDANIE ZAŚWIADCZENIA o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu
  • WNIOSKU O WYDANIE PROTOKOŁU OGLĘDZIN
  • WNIOSKU O WYDANIE ZEZWOLENIA NA USUNIĘCIE DRZEW LUB KRZEWÓW

będą dostępne w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Kędzierzyn-Koźle.

Powiadom znajomego