Podmiot działania
Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności :
Zadaniem przedszkola jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno kulturowym i przyrodniczym a w szczególności:
Podstawa programowa określa zakres oddziaływania przedszkola w procesie wychowania i nauczania
Przedszkole więc:
Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalony jest w programie rozwoju placówki i w planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.
Przedszkole może organizować działalność innowacyjną i eksperymentalną.
Przedszkole sprawuje opiekę w czasie pobytu dziecka w przedszkolu, oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola zgodnie z ramowym rozkładem zajęć i odrębnymi przepisami.
Nauczyciel jest odpowiedzialny za życie i zdrowie dziecka od momentu odebrania go od rodziców do momentu oddania go osobie odbierającej.
Dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo. Osobą upoważnioną przez rodziców (prawnych opiekunów) do odbioru dziecka z przedszkola może być jedynie osoba, która może przejąć odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka.
- przedszkole prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego w wymiarze 5 godzin dziennie od 7:00 do 12:00,
- przedszkole przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności,
- przedszkole zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach,
- przedszkole swoją opieką obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku,
- kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku,
- kalendarzowym , w którym dziecko kończy 6 lat,
- w szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku,
- przedszkole umożliwia podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej, oraz nauki religii.
- opiekuńczą - sprawuje opiekę nad powierzonym dzieckiem, zaspokaja jego codzienne potrzeby, czuwa nad zdrowiem i bezpieczeństwem,
- wychowawczą - ukierunkowuje i pobudza rozwój dziecka dostarczając mu bodźce i treści wyzwalające jego własną aktywność, potrzebę ruchu i działania w atmosferze dobrego samopoczucia i wierze we własne możliwości. Obejmuje także proces kształcenia i przygotowania dziecka do nauki w szkole,
- kompensacyjno - stymulująca polegająca na stworzeniu wzbogaconego środowiska wychowawczego i usuwaniu braków w rozwoju dziecka po dokładnej obserwacji i we współpracy ze specjalistami,
- społeczną - współpracuje z rodzina, szkołą i środowiskiem lokalnym przyczyniając się do poszerzenia wiedzy i zainteresowań pedagogicznych rodziców.
Zadaniem przedszkola jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno kulturowym i przyrodniczym a w szczególności:
- przedszkole wspomaga indywidualny rozwój dziecka i zapewnia przygotowanie do nauki w szkole podstawowej,
- przedszkole udziela dzieciom potrzebującym pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
- przedszkole w miarę możliwości tworzy grupy integracyjne lub kieruje do przedszkola specjalnego.
Podstawa programowa określa zakres oddziaływania przedszkola w procesie wychowania i nauczania
Przedszkole więc:
- obejmuje swoim zakresem dzieci w wieku od 3 do 6 roku życia,
- organizuje zajęcia z zachowaniem bezpieczeństwa,
- inspiruje do tworzenia bazy,
- wykorzystuje osiągnięcia współczesnej pedagogiki,
- stymuluje indywidualny rozwój dziecka,
- prowadzi planową obserwację,
- umożliwia współpracę ze specjalistami,
- współpracuje i współdziała z rodziną,
- informuje na bieżąco o postępach i rozwoju dziecka uzgadniając zakres i kierunki oddziaływań,
- prowadzi indywidualizację nauczania zgodnie z możliwościami rozwojowymi dziecka,
- organizuje dodatkowe zajęcia, uroczystości, konkursy,
- zapewnia indywidualizację nauczania.
- poznawania i rozumienia siebie i świata,
- nabywania umiejętności poprzez działanie,
- odnajdywania swojego miejsca w grupie rówieśniczej i wspólnocie budowania systemu wartości.
Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalony jest w programie rozwoju placówki i w planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.
Przedszkole może organizować działalność innowacyjną i eksperymentalną.
Przedszkole sprawuje opiekę w czasie pobytu dziecka w przedszkolu, oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola zgodnie z ramowym rozkładem zajęć i odrębnymi przepisami.
Nauczyciel jest odpowiedzialny za życie i zdrowie dziecka od momentu odebrania go od rodziców do momentu oddania go osobie odbierającej.
Dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo. Osobą upoważnioną przez rodziców (prawnych opiekunów) do odbioru dziecka z przedszkola może być jedynie osoba, która może przejąć odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka.