Przedmiot działalności i kompetencje
Przedmiot działalności i kompetencje - określa art. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U.2015.2156 ze zm.) oraz statut szkoły.
I.Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, uwzględniając program wychowawczy szkoły i program profilaktyki, w szczególności zapewniając uczniom:
- Realizację obowiązku szkolnego, zdobycie wiedzy i umiejętności na poziomie umożliwiającym kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia;
- rozwijanie zainteresowań i sprawności umysłowych oraz sportowych,
- opiekę odpowiednią do ich potrzeb oraz możliwości finansowych szkoły, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz promocji i ochrony zdrowia;
- warunki sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi w sferze intelektualnej, psychicznej, społecznej, zdrowotnej, estetycznej, moralnej i duchowej;
- poczucie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
- pomoc psychologiczno-pedagogiczną;
- niepełnosprawnym opiekę poprzez naukę w oddziałach integracyjnych, których organizację określają odrębne przepisy, nauczanie indywidualne, zajęcia rewalidacyjne i zajęcia specjalistyczne.
II.Realizacja celów i zadań szkoły następuje przez integrację wiedzy w:
- edukacji wczesnoszkolnej w kl. 1 – 3,
- blokach przedmiotowych,
- oddziaływania wychowawcze ukierunkowane są na bezpieczne i zdrowe dorastanie ucznia realizowane poprzez:
- kształtowanie dyscypliny i kultury życia codziennego,
- rozwój kulturalny ucznia i rozbudzanie jego potrzeb korzystania z dóbr kultury,
- kształtowanie postaw otwartości na niepełnosprawność,
- promocję zdrowego stylu życia,
- profilaktykę uzależnień ,
- zapobieganie przemocy i agresji wśród uczniów,
- personalizację życia w rodzinie, grupie koleżeńskiej i szerszej społeczności,
- realizację programu profilaktycznego;
- prowadzenie zajęć pozalekcyjnych zgodnych z zainteresowaniami uczniów oraz wspomagających ich w procesie dydaktycznym, w miarę możliwości finansowych szkoły;
- prowadzenie lekcji religii;
- naukę języka angielskiego od klasy pierwszej;
- naukę pływania w klasach 1 – 3;
- pracę pedagoga szkolnego wspomaganą badaniami i zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, współpracę z sądem rodzinnym, Komendą Policji i Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej.
III.Szkoła realizuje zadania odpowiednie do potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny poprzez:
- zapewnienie bezpośredniej opieki nad uczniami podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych na terenie szkoły;
- organizowanie dyżurów nauczycielskich w budynku i na boiskach szkoły przed lekcjami i w czasie przerw;
- zapewnienie właściwej opieki nad uczniami podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza terenem szkoły, w trakcie wycieczek, w oparciu o aktualne przepisy prawa;
- wdrażanie ogólnych zasad bezpieczeństwa, w szczególności zasad poruszania się po drogach publicznych;
- kształcenie komunikacyjne i przeprowadzanie egzaminu na kartę rowerową;
- równomierne rozłożenie zajęć dydaktyczno – wychowawczych w każdym dniu tygodnia;
- zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej dzieciom klas I – III oraz w szczególnych przypadkach uczniom klas IV – VI;
- zapewnienie uczniom warunków do spożycia ciepłego posiłku w stołówce szkolnej ;
- utrzymywanie kuchni, jadalni i urządzeń sanitarnych w pełnej sprawności i stałej czystości;
- szkolenie pracowników szkoły w zakresie BHP.
IV.Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc, szkoła udziela wsparcia poprzez:
- pomoc psychologiczno – pedagogiczną określoną w oparciu o odrębne, bieżące Rozporządzenia MEN, udzielaną przez pedagoga szkolnego, psychologa, terapeutów, specjalistów i instytucje świadczące specjalistyczne poradnictwa;
- zajęcia z logopedą dla uczniów z wadami wymowy;
- terapię pedagogiczną indywidualną i grupową dla klas I – III oraz klas IV – VI ;
- rewalidację indywidualną dla dzieci niepełnosprawnych klas I – VI;
- zapewnienie obiadów finansowanych przez sponsorów pozyskanych przez szkołę;
- zorganizowanie pomocy materialnej lub rzeczowej;
- udział w zajęciach świetlicy socjoterapeutycznej działającej na terenie szkoły.
V.Szkoła wspomaga wychowawczą rolę rodziny.
VI.Szkoła realizuje własny Program Wychowawczy i Profilaktyki uchwalony przez Radę Pedagogiczną po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
VII.Zmian w Szkolnym Programie Wychowawczym i Programie Profilaktyki dokonuje Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii organów, o których mowa w ust.2.