Organizacja szkoły
- Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów określonych planem nauczania.
- Zajęcia edukacyjne w klasach I-go etapu edukacyjnego są prowadzone w oddziałach liczących nie więcej niż 25 uczniów, a w szczególnych przypadkach określonych ustawą – nie więcej niż 27.
- Dyrektor za zgodą rodziców organizuje zajęcia rewalidacyjne, których celem jest wspomaganie rozwoju psychofizycznego ucznia z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb.
- Zajęcia uwzględnione są w arkuszu organizacyjnym pracy szkoły na dany rok szkolny.
- W klasach IV–VIII szkoły podstawowej podział na grupy jest obowiązkowy zgodnie z przepisami ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, a przypadku oddziałów liczących mniej uczniów podziału na grupy można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
- Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie:
- edukacji wczesnoszkolnej na pierwszym etapie edukacyjnym,
- klasowo-lekcyjnym na drugim etapie edukacyjnym.
- Jednostka lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych na pierwszym etapie edukacyjnym ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.
- Podziału godzin przeznaczonych na zajęcia edukacji wczesnoszkolnej dokonuje nauczyciel prowadzący zajęcia, z tym że w trzyletnim okresie nauczania zajęcia edukacyjne należy zrealizować zgodnie z oddzielnymi przepisami.
- Tygodniowy rozkład zajęć na pierwszym etapie edukacyjnym określa ogólny przydział czasu poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania.
- Uwzględniając potrzeby rozwojowe uczniów, szkoła organizuje zajęcia dodatkowe, stosownie do posiadanych środków finansowych.
- Zajęcia dodatkowe prowadzone są w grupach międzyklasowych i międzyoddziałowych poza systemem klasowo-lekcyjnym.
- Liczbę uczestników zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej określają przepisy ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
- Dyrektor Szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli, zwanemu wychowawcą klasy, spośród uczących w tym oddziale. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej przyjęto zasadę, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego. Zmiana wychowawcy klasy może nastąpić przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego lub w uzasadnionych przypadkach, także w trakcie trwania roku szkolnego. Formy spełniania zadań nauczyciel wychowawca dostosowuje do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły .
- Termin rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określa rozporządzenie ministra właściwego ds. oświaty i wychowania w sprawie organizacji roku szkolnego
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły.
- Na podstawie zatwierdzonego przez organ prowadzący arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych.
- Szkoła używa dziennika elektronicznego dokumentującego zajęcia lekcyjne.
- Szkoła prowadzi dożywianie w formie obiadów dla dzieci tego potrzebujących. Uczniowie korzystają ze stołówki szkolnej za odpłatnością, którą ustala Dyrektor Szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.
- Szkoła występuje do Rady Rodziców i innych instytucji i organizacji z prośbą o pokrycie w całości lub częściowo kosztów posiłków dla uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej. Szczegółowe zasady dotyczące bezpieczeństwa dzieci oraz organizacji pracy stołówki znajdują się w "Regulaminie korzystania ze stołówki szkolnej w Publicznej Szkole Podstawowej nr 9 im. Jurija Gagarina w Kędzierzynie - Koźlu", który jest odrębnym dokumentem.
- Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie szkoła udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz materialnej. Pomoc psychologiczną i pedagogiczną w szkole organizuje Dyrektor Szkoły.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest organizowana podczas bieżącej pracy, a także w formie:
- zajęć specjalistycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
- zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
- zajęć logopedycznych,
- zajęć rewalidacyjnych.
- Szczegółowe regulacje w tym zakresie zawiera "Procedura organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w Publicznej Szkole Podstawowej nr 9 im. Jurija Gagarina w Kędzierzynie-Koźlu", który jest oddzielnym dokumentem.
- Szkoła organizuje pomoc materialną, która ma charakter socjalny albo motywacyjny.
- Świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są:
- stypendium szkolne,
- zasiłek szkolny.
- Świadczeniami pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym są:
- stypendium za wyniki w nauce,
- stypendium za osiągnięcia sportowe.
- Stypendium za wyniki w nauce przyznaje się uczniowi, który uzyskał wysoką średnią ocen w okresie poprzedzającym okres, w którym przyznaje się to stypendium, z zastrzeżeniem ust. 5., zgodnie z przyjętym w szkole regulaminem. Stypendium za wyniki w nauce nie udziela się uczniom pierwszego etapu edukacyjnego oraz uczniom klasy IV szkoły podstawowej do ukończenia w danym roku szkolnym pierwszego okresu nauki.
- Stypendium za osiągnięcia sportowe może być przyznane uczniowi, który uzyskał wysokie wyniki we współzawodnictwie sportowym na szczeblu, co najmniej międzyszkolnym, z zastrzeżeniem ust. 7., zgodnie z przyjętym w szkole regulaminem. Stypendium za osiągnięcia sportowe nie udziela się uczniom pierwszego etapu edukacyjnego.
- Stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe przyznaje Dyrektor Szkoły, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w ramach środków przyznanych przez organ prowadzący na ten cel w budżecie szkoły.
- Szczegółowe regulacje zawiera "Regulamin przyznawania stypendium za wyniki w nauce oraz osiągnięcia sportowe w Publicznej Szkole Podstawowej nr 9 im. Jurija Gagarina Kędzierzynie-Koźlu", który jest oddzielnym dokumentem.
- Szkoła współpracuje z publicznymi poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi placówkami wspierającymi pracę Szkoły celem:
- uzyskania wsparcia merytorycznego dla nauczycieli i specjalistów udzielających uczniom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole,
- udzielania rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
- Osobą wyznaczoną do koordynowania współpracy jest pedagog szkolny.
- W szkole mogą działać, za zgodą rodziców, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły. Podjęcie działalności w Szkole przez stowarzyszenie lub inną organizację, wymaga uzyskania zgody Dyrektora Szkoły, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej i zgody rodziców.
- Szczegółowe informacje z zakresu organizacji:
- lekcji religii,
- lekcji wychowania do życia w rodzinie,
- pracy biblioteki szkolnej,
- praktyki, działalność innowacyjnej i eksperymentalnej,
- pracy świetlicy szkolnej,
zamieszczone zostały w Statucie Szkoły dostępnym w BIP i na stronie szkoły.