Statut Miejskiego Zarządu Budynków Komunalnych w Kędzierzynie-Koźlu
Statut
Miejskiego Zarządu Budynków Komunalnych
w Kędzierzynie-Koźlu
(Załącznik do uchwały Nr XLVI/606/06 Rady Miasta Kędzierzyn-Koźle z dnia 30 marca 2006 r. w sprawie przekształcenia Miejskiego Zarządu Budynków Komunalnych w Kędzierzynie-Koźlu z zakładu budżetowego w jednostkę budżetową)
Rozdział I
Podstawa prawna działania
§ 1
- Miejski Zarząd Budynków Komunalnych w Kędzierzynie-Koźlu, zwany dalej MZBK, jest jednostką budżetową w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.
- Siedzibą MZBK jest miasto Kędzierzyn-Koźle. Adres siedziby określony jest w regulaminie organizacyjnym MZBK.
- MZBK działa na podstawie przepisów:
- o finansach publicznych,
- o gospodarce nieruchomościami,
- o ochronie praw lokatorów,
- o dodatkach mieszkaniowych,
- o własności lokali,
- o gospodarce komunalnej,
- niniejszego statutu,
- uchwał organu gminy ustalających zasady gospodarowania budynkami i lokalami stanowiącymi własność Gminy.
- Ilekroć w statucie jest mowa o Gminie należy przez to rozumieć Gminę Kędzierzyn-Koźle.
- Ilekroć w statucie jest mowa o Prezydencie należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Kędzierzyn-Koźle.
Rozdział II
Przedmiot działania
§ 2
- Przedmiotem działania MZBK jest:
- zarządzanie komunalnymi nieruchomościami gruntowymi zabudowanymi budynkami stanowiącymi siedziby MZBK i jego jednostek organizacyjnych,
- zarządzanie stanowiącymi wyłączną własność gminy nieruchomościami gruntowymi zabudowanymi budynkami z lokalami mieszkalnymi i użytkowymi przeznaczonymi do wynajmu lub dzierżawy,
- zarządzanie komunalnymi lokalami mieszkalnymi i użytkowymi położonymi w budynkach wspólnot mieszkaniowych, których gmina jest członkiem,
- zarządzanie nieruchomościami gruntowymi stanowiącymi własność osób trzecich, zabudowanymi budynkami z lokalami mieszkalnymi i użytkowymi, znajdującymi się w posiadaniu gminy,
- reprezentowanie Gminy we wspólnotach mieszkaniowych, których Gmina jest członkiem,
- wykonywanie czynności pomocniczych związanych z realizacją zadań Gminy w zakresie dodatków mieszkaniowych polegających na:
- udzielaniu informacji o warunkach ubiegania się o przyznanie dodatku mieszkaniowego oraz sposobie wypełnienia formularzy wniosków w tym zakresie,
- przyjmowaniu wniosków o przyznanie dodatków mieszkaniowych, składanych przez najemców mieszkań komunalnych znajdujących się w zarządzie MZBK,
- weryfikacji prawidłowości i kompletności wniosków o przyznanie dodatków mieszkaniowych złożonych przez najemców mieszkań komunalnych znajdujących się w zarządzie MZBK oraz kierowaniu ich do Prezydenta celem wydania stosownej decyzji.
- Zadania określone w ust. 1 MZBK wykonuje poprzez:
- bieżące utrzymanie zarządzanych nieruchomości zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, z wyłączeniem czynności zastrzeżonych do statutowej właściwości innych gminnych jednostek organizacyjnych,
- przygotowywanie dokumentacji remontów na zarządzanych nieruchomościach oraz wykonywanie tych remontów we własnym zakresie lub zlecanie ich wykonawcom wyłonionym z zachowaniem przepisów o zamówieniach publicznych,
- przygotowywanie dokumentacji określonych w budżecie Gminy i planie finansowym MZBK inwestycji w obrębie zarządzanych nieruchomości i zlecanie wykonania tych inwestycji wykonawcom wyłonionym z zachowaniem przepisów o zamówieniach publicznych,
- wynajmowanie lub wydzierżawianie lokali mieszkalnych i użytkowych osobom fizycznym, osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej, w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa,
- pobieranie czynszu i innych należności z tytułu najmu lub dzierżawy lokali, o których mowa w pkt. 4, dochodzenie roszczeń z tego tytułu przed sądami oraz wszczynanie postępowania egzekucyjnego stosownie do treści pełnomocnictw w tym zakresie udzielonych przez Prezydenta dyrektorowi MZBK,
- rozwiązywanie umów najmu lub dzierżawy w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa,
- wnoszenie należności na poczet kosztów zarządu nieruchomościami wspólnymi wspólnot mieszkaniowych, których gmina jest członkiem, należności na poczet funduszu remontowego tych wspólnot oraz składanie oświadczeń woli w imieniu Gminy jako członka wspólnoty mieszkaniowej, zgodnie z pełnomocnictwami udzielonymi w tym zakresie przez Prezydenta dyrektorowi MZBK.
Rozdział III
Organizacja MZBK
§ 3
- MZBK kieruje dyrektor zatrudniany i zwalniany przez Prezydenta.
- Zwierzchnikiem służbowym dyrektora MZBK jest Prezydent.
- Dyrektor MZBK działa jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Prezydenta. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa potrzebna jest zgoda Prezydenta.
- Dyrektor odpowiada za całokształt działania zakładu i jest jego kierownikiem w rozumieniu przepisów prawa pracy, który zatrudnia wszystkich pozostałych pracowników MZBK.
- Dyrektor MZBK opracowuje i przedkłada Prezydentowi do zatwierdzenia:
- regulamin organizacyjny MZBK i jego zmiany,
- regulamin pracy MZBK i jego zmiany,
- regulamin premiowania i nagradzania pracowników MZBK i jego zmiany.
Rozdział IV
Gospodarka finansowa MZBK
§ 4
- MZBK prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach o finansach publicznych.
- MZBK posiada wyodrębniony rachunek bankowy.
- MZBK prowadzi rachunkowość zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie i na jej podstawie sporządza sprawozdania finansowe podlegające zatwierdzeniu przez Prezydenta.
- Kontrolę prawidłowości rozliczeń MZBK z budżetem Gminy sprawuje Prezydent Miasta.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§ 5
Wszelkie zmiany i uzupełnienia niniejszego statutu następują na zasadach i w trybie jego uchwalenia.