Przedmiot działalności i kompetencje
Przedmiot działalności i kompetencje Publicznej Szkoły Podstawowej nr 16 w Kędzierzynie - Koźlu określa art. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 roku (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, 1954, 1985, 2169 oraz z 2017 roku poz. 60) oraz Statut szkoły.
Misja i wizja szkoły zostały określone w Polityce jakości szkoły. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 16 w Kędzierzynie-Koźlu w szczególności:
- zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania;
- przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach, z zastrzeżeniem ust. 1a;
- realizuje: programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego, ramowy plan nauczania, zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów.
Cele i zadania Publicznej Szkoły Podstawowej nr 16 w Kędzierzynie-Koźlu:
- Nadrzędne dla Zespołu jest dobro ucznia.
- Zadania dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze prowadzone są zgodnie z zasadami pedagogiki, przepisami prawa oraz ideami i zobowiązaniami wynikającym z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Deklaracji Praw Dziecka oraz Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ.
- Głównym celem PSP nr 16 jest zapewnienie uczniom możliwości pełnego rozwoju intelektualnego, moralno-emocjonalnego i fizycznego w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
- PSP nr 16 rozwija u dzieci poczucie odpowiedzialności, miłości do ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultury Europy i świata.
- PSP nr 16 wykonuje swoje zadania, w szczególności:
- realizując zadania dydaktyczno-wychowawcze, opiekuńcze, obowiązkowe i nadobowiązkowe odpowiednio do wieku uczniów oraz potrzeb środowiska z uwzględnieniem obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy uczniów;
- organizując naukę religii i etyki;
- umożliwiając rozwijanie zainteresowań oraz realizację szczególnych potrzeb rozwojowych uczniów poprzez organizację zajęć dodatkowych dla uczniów (zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, wyrównawczych, zajęć sportowych, kół przedmiotowych, kół zainteresowań;
- organizując opiekę i pomoc uczniom z zaburzeniami rozwojowymi oraz pozostającym w trudnych sytuacjach losowych - indywidualne formy opieki nad uczniami polegają w szczególności na: zapewnieniu możliwości korzystania z pomocy pedagoga szkolnego, udzielaniu organizacyjnej pomocy w korzystaniu z pomocy psychologa, logopedy i innych specjalistów zatrudnionych w poradni psychologiczno - pedagogicznej, dostosowaniu wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia i dziecka, występowaniu w razie potrzeby do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej i innych instytucji o udzielenie pomocy, udzielaniu pomocy w występowaniu o stypendium socjalne, udzielaniu doraźnej pomocy w miarę możliwości finansowych szkoły;
- organizując i udzielając pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współpracy z Publiczną Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną;
- współpracując z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki;
- sprawując opiekę nad uczniami uczestniczącymi w zajęciach dydaktycznych, w tym z wychowania fizycznego oraz podczas zajęć poza terenem szkoły, w tym wycieczkach;
- umożliwiając podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowej.